سعی نابرده در این راه به جایی نرسی
مزد اگر می طلبی طاعت استاد ببر
سعی نابرده در این راه به جایی نرسی
مزد اگر می طلبی طاعت استاد ببر
مفعول مطلق و مفعول له
یادتان باشد ابداً مفعول فیه ظرف زمان است و همیشه به صورت نکره در جمله ظاهر می شود.
در درس هفتم سوم انسانی فعل عوقِّبتُ چه فعلی است؟
مجهول عاقَبتُ است.
توضیح: هنگام مجهول کردن فعل ماضی باب مفاعلة بر وزن فاعَلَ
چون حرف اول را ضمه می دهیم و بعد از ضمه حرف عله (ا) قراردارد
متناسب با حرکت ضمه حرف عله به (و) تبدیل می شود. مثالی دیگر
کاتَبَ----------مجهول آن کوتب است. به کسر "ت" و فتح "ب"
آزمون عربی 2 عمومی
درس1 و2
منصوبات (مفعولٌ به )
در گروه نصب ها مفعـول ها سـت اوّلـی « مَفعولُ بِه » ای که آشناسـت
معـنیـش بـا «را » بیایـد غالبـــاً چــون رَأیْـتُ فـی الـزُّقـاقِ طـالِبـاً »
گاه این مفعول می باشد « ضمیر » چــون رآهُ النـاسُ فـی قصـرِ الأمیــر
منصوبات (مفعولٌ لَه )
گـر بخواهـی علّـت انجـام کــار مصــدر « مفعـولُ لـه » نامـی بیــار
چـون « تَعَـلَّمتُ العُلـومَ رَغبَـةً » مثـــل « قـــومٌ عَبَـــدُهُ رَهْبَـــةً »
منصوبات (مفعولٌ فیه )
اسمهایی چون غَد و خَلف و أمام قَبـل و بَعـد فـوق را ظـرف است نـام
نیـز « المَفعـُولُ فیهِ » آمـده است معنـی « فـی » را همـاره واجـد اسـت
چـون « رأیْتُ رَجُلاً تَحتَ شَجَر » و « رَأیْــتُ طـائــِراً فـــَوقَ حَجَـــر »
______________________________________________
الطفل : هل لک أسنان یا جدّی ؟
الجدّ : لا ، یا ولدی .
الطفل : إذن ، اِحتَفِظْ لی بهذه التفّاحة حتی الغدّ
______________________________________________
سأل المعلمُ التلمیذَ : اذا کان فی جیبک عشرون دیناراً ضاعت منک عشرةُ دنانیر . . . فماذا فی جیبک؟
أجاب التلمیذ : فی جیبی ثقبٌ
سألتِ الأُمُّ ولدَها و هی غاضبة : مَن کسر زجاجَ النافذة
أجاب الطفل : القطّة یا أمّاه ، لقد اختفتْ بسرعة عندما قذفتُها بحجرٍ .